|
Jiddu
Krishnamurti
Krishnamurti s-a nascut la 11 mai 1895, la Madanapalle,
in sudul Indiei. "Descoperit" de miscarea teozofica, este crescut
si educat in Occident, considerandu-se ca va deveni instrumentul exprimarii
unui mesaj de o deosebita importanta, ca va indeplini rolul unui Mesia,
sau ca va fi fondatorul unei noi religii.
In 1925, in urma mortii fratelui sau Nityananda, Krishnamurti traverseaza
o grava criza psihologica, in decursul careia incepe sa se indoiasca de
toate valorile "spirituale". S-a eliberat de tot ceea ce invatase,
ramanand intr-o stare de non-speranta. Nu mai astepta nimic. Si tocmai
in aceasta situatie de gol interior, in aceasta stare de moarte fata de
elementele structurale ale trecutului sau psihologic - spune Krishnamurti
- a erupt in el "acea binecuvantare ce se realizeaza numai intr-o
stare de liniste autentica, a avut loc eruptia exploziva a iubirii".
Aceasta experienta a determinat in el o innoire spirituala, o adevarata
revolutie, o profunda mutatie. Din acel moment Krishnamurti a declarat
ca nu va mai fonda o noua miscare religioasa sau un nou sistem filozofic
care sa inrobeasca si sa conditioneze si mai mult mintile oamenilor. In
urma acestei revolutii launtrice Krishnamurti a dizolvat "Ordinul
Stelei", ce fusese fondat special pentru el si, incepand din 1928-29,
a luat o orientare complet independenta de orice fel de organizatie.
Dupa o perioada dificila, marcata de nenumarate confruntari, Krishnamurti
ii intalneste in 1946 pe Aldous Huxley si pe Charles Morgan, impreuna
cu care va fonda o scoala la Ojai, California; de altfel Huxley i-a prefatat
lucrarea Prima si ultima libertate. Din acel moment, mesajul sau
a devenit mai cuprinzator si s-a raspandit in intreaga lume, pana cand
- lucru extraordinar - in anul 1974 a avut loc incidenta mesajului sau
cu elita intelectuala. De atunci Krishnamurti s-a intalnit de doua ori
pe an, o data in Anglia si o data in California, cu savantii cei mai ilustri
ai lumii contemporane: savantul Kapra, care a condus multa vreme centrul
de studii nucleare de la Geneva, D. Bohm, profesor de fizica la Universitatea
din Londra, cei mai mari specialisti in neuropsihiatria si anatomia creierului,
pe scurt, vreo cincizeci de savanti, toti niste enciclopedii vii. Si nu
este oare un suprem paradox? Ei il intalnesc pe Krishnamurti, cel care
denunta pericolul conditionarii prin cultivarea creierului.
Independent de mesajul pe care il aduce, Krishnamurti este fondatorul
unei serii de scoli in India, America si Anglia. El scris o lucrare intitulata
Despre educatie si, in aceste scoli noi, incearca sa orienteze
elevii spre implinirea facultatilor lor creative, incearca sa faca din
ei fiinte creatoare si nu simpli imitatori, sa trezeasca in ei facultatea
atentiei si a observarii extrem de clare.
Preluat integral de pe site-ul Editurii Herald
SINGURĂTATEA
A fi preocupat de sine. Relaţiile între oameni. Acţiunea în
cadrul raporturilor umane şi viaţa cotidiană. Imaginile
care izolează, înţelegerea formării imaginilor. "Principala
imagine este preocuparea de sine". Relaţiile umane lipsite de
conflict sunt iubire.
Krishnamurti: -
Ne dăm seama, când avem curajul să privim lucrurile în faţă,
că suntem nişte fiinţe îngrozitor de singure şi izolate.
În urma acestei constatări lucide, mai mult sau mai puţin conştiente,
încercăm să fugim, să scăpăm fiindcă nu
ştim ce anume s-ar putea ascunde dincolo sau în spatele acestei singurătăţi.
Înspăimântaţi, căutăm să ne refugiem în diverse
activităţi, distracţii religioase sau de altă natură.
Pentru cine vrea să vadă acest fenomen în sine, lucrurile sunt
destul de evidente. Ne izolăm prin activităţile noastre
zilnice, prin atitudinea şi modul nostru de gândire; în ciuda legăturilor
foarte strânse pe care le putem avea cu cineva, ne gândim, de fapt, mereu
numai la noi înşine. De aici - o izolare şi o singurătate
sporite, o dependenţă totală faţă de obiectele
din jur şi o mulţime de necazuri şi suferinţe. Nu
ştiu dacă dvs. vă daţi seama de aceste lucruri.
Poate că vom înţelege această izolare singurătate,
dependenţă şi suferinţă acum, discutând împreună
sub acest cort. E o stare mereu prezentă în fiecare dintre noi. E uşor
de constatat chiar şi pentru cei mai puţin pătrunzători,
că toate activităţile noastre sunt centrate pe propria noastră
persoană. Suntem mereu obsedaţi de noi înşine: ne preocupă
sănătatea noastră, faptul că trebuie să ne facem
exerciţiile ori că trebuie să ne schimbăm; vrem o slujbă
mai bănoasă, relaţiile cu oamenii mai mulţumitoare. "Eu
vreau să ating iluminarea"; 'Trebuie să fac ceva cu viaţa
mea" -numai "eu", "viaţa mea",
grijile şi problemele mele.
Această preocupare de noi înşine e prezentă în fiecare
clipă; suntem devotaţi, trup şi suflet,
propriei noastre persoane. E un lucru evident. Fie că mergem
la birou sau la uzină, fie că realizăm o muncă socială
proclamându-ne grija pentru bunăstarea întregii lumi, de fapt, tot
preocuparea faţă de noi înşine e cea care ne mobilizează;
"eul" are întotdeauna prioritate. Dar
această preocupare zilnică de propria noastră persoană
în raporturile cu ceilalţi, aduce cu sine izolarea. Fapt iarăşi
foarte evident! Şi dacă scrutăm mai adânc problema, descoperim
că această izolare produce ca efect imediat
un sentiment de singurătate interioară, de ruptură, fără
nici o legătură reală cu nimeni şi nimic. Poţi
să te afli într-o mulţime de oameni sau împreună cu un
prieten - acest sentiment al ruperii de toţi şi de toate persistă,
mai mult, se adânceşte. Nu ştiu dacă l-aţi remarcat
sau dacă, dimpotrivă, nu l-aţi cunoscut până acum.
Când luăm seamă de această singurătate încercăm
să fugim de ea. Cum? prin diferite forme de divertisment, prin meditaţie
ş. a. m. d.
Sigur, toate acestea arată faptul că spiritul, superficial sau
profund, ori simplu instrument al cunoaşterii sale tehnice, se vede
privat de orice raport real repliindu-se asupra lui însuşi. Relaţiile
umane sunt lucrul cel mai important din viaţă; dacă nu
eşti în relaţii bune cu o singură persoană, nu poţi
fi nici cu celelalte, îţi închipui că nu poţi avea relaţii
bune decât cu persoana cutare sau cutare, dar aceste relaţii nu trec
dincolo de nivelul declaraţiilor verbale şi sunt, prin urmare,
iluzorii. Dar dacă la un moment dat înţelegi că relaţiile
dintre doi oameni sunt identice cu relaţiile între toţi oamenii,
atunci izolarea, singurătatea, capătă o cu totul altă
semnificaţie.
Ce sunt deci relaţiile umane? Vrem să
vedem de ce oamenii sunt atât de singuri, disperat de singuri. Trăind
fără iubire, dar însetaţi de ea, ei se împuţinează
fizic şi psihic şi sfârşesc în nevroză. De
fapt, majoritatea oamenilor sunt nevrotici, mai mult sau mai puţin
dezechilibraţi, sclavi ai câte unei obsesii. Şi dacă priviţi
acest lucru mai atent, pare că el decurge din lipsa totală de
relaţii adevărate. Aşadar, înainte de a înţelege cum
putem scăpa de singurătate şi suferinţă, de durerea
şi angoasa existenţei umane, trebuie să
aprofundam chestiunea relaţiilor între oameni, ce înseamnă să
te afli în contact cu cineva.
Suntem noi oare în contact unii cu alţii? Gândirea afirmă
că da, dar, de fapt, e posibil să mintă - căci a fi în
contact cu cineva nu înseamnă doar să ai relaţii intime ori
sexuale cu acea persoană.
Din cauză că nu înţeleg în profunzimea
ei natura relaţiilor "sociale", oamenii sunt cuprinşi
de tristeţe şi confuzie, încep să se frământe. Acceptă
anumite credinţe, fac gesturi de caritate, dar totul rămâne
fără nici o valoare atâta timp cât între ei nu există raporturi
lipsite de orice umbră de conflict. E posibil? Dvs. şi
cu mine, de pildă, suntem într-o relaţie adevărată?
S-ar putea ca între noi să existe raporturi excelente fiindcă
eu oricum voi pleca în curând şi atunci aceste raporturi vor lua
sfârşit. E posibilă, aşadar, o relaţie adevărată,
reală între doi oameni care se preocupă, fiecare în parte, de
persoana lui? Atunci când fiecare îşi vede numai propriile ambiţii,
nevoi, propria lui înfruntare cu lumea şi restul absurdităţilor
meschine care formează însăşi viaţa? Un om prins într-o
asemenea plasă ar putea să mai aibă relaţii adevărate
cu un altul? Vă rog, urmăriţi-mă cu atenţie!
E posibilă o relaţie realmente adevărată între un
bărbat şi o femeie, dacă el este catolic şi ea protestantă
ori dacă el este budist şi ea hindusă?
Deci ce înţelegem prin relaţii umane?
Mie mi se pare că acesta este unul dintre lucrurile cele mai importante
în viaţă, pentru că viaţa este făcută din
relaţii. Unde nu sunt relaţii, nu există nici viaţă,
sau atunci viaţa devine o suită de conflicte care sfârşesc
în divorţ, singurătate - care aduce cu sine o mulţime de
frământări, de anxietăţi şi tot felul de alte
necazuri. Le cunoaşteţi cu toţii foarte bine. Pe de altă
parte, putem vedea cu ochii noştri cât de pline de viaţă
sunt relaţiile adevărate între oameni şi
cât de puţini sunt aceia care au reuşit să distrugă
zidul despărţitor dintre ei şi semenii lor. Pentru
a frânge această barieră cu tot ce implică ea - şi
nu este vorba doar de o barieră fizică - trebuie să adâncim
problema acţiunii, a făptuirii.
Ce este acţiunea? Nu luăm în
discuţie acţiunea trecută sau viitoare, ci acţiunea
imediată. Acţiunea noastră este rezultatul
unei concluzii la care am ajuns în prealabil şi se împlineşte
conform acestei concluzii; ori se poate întemeia
pe o anumită credinţă şi atunci urmează credinţa
respectivă. Când pleacă de la credinţă anterioară,
acţiunea se va desfăşura conform datelor acestei experienţe,
a cunoaşterii acumulate. O astfel de acţiune se întemeiază
pe trecut, iar relaţiile noastre se înscriu numai în trecut, ignorând
pur şi simplu prezentul. Dacă, de pildă, eu am avut cu
cineva o relaţie oarecare - şi această relaţie înseamnă,
evident, acţiune - timp de câteva zile, săptămâni sau
de câţiva ani, mi-am construit deja o imagine a persoanei respective
şi atunci voi reacţiona conform acestei imagini iar persoana
respectivă va reacţiona conform imaginii pe care şi-a făcut-o
la rându-i despre mine; aşadar, până la urmă, relaţia
nu este între noi doi, ci între imaginile noastre. Vă rog, analizaţi-vă
spiritul, analizaţi-vă propria atitudine în relaţiile cu
ceilalţi şi veţi descoperi foarte repede cât de adevărate
sunt cuvintele mele. Toate relaţiile noastre
sunt întemeiate pe imagini - cum aşadar să existe raporturile
reale, adevărate cu ceilalţi dacă nu ne leagă decât
nişte imagini?!
Ceea ce mi-aş dori eu ar fi nişte relaţii lipsite de orice
conflict, în care nimeni să nu se folosească de nimeni, să
nu exploateze pe nimeni, nici sexual, nici pentru propria plăcere,
bucurându-se doar de o trecătoare companie. E foarte limpede că
un conflict interior distruge orice relaţie adevărată -
aşadar trebuie să-1 rezolv în esenţa lui, iar nu marginal.
Nu pot să rezolv conflictul decât prin înţelegerea acţiunii
mele în viata de zi cu zi, nu numai în cadrul unor relaţii. Vreau
să-mi dau seama dacă toate activităţile mele tind
să mă izoleze, adică să ridice un zid de netrecut
în jurul meu; zid care înseamnă, în ultimă instanţă,
grija egoistă de mine însumi, de viitorul meu, de fericirea mea,
de sănătatea mea, de Dumnezeul şi credinţa mea, de
succesele sau insuccesele mele. Mă urmăriţi? Sau credeţi
că raporturile umane nu au nimic de a face cu "eul" meu,
cu egoismul meu? Eu sunt un centru ale cărui activităţi
se axează exclusiv pe fericirea mea, pe satisfacţiile şi
gloria mea, activităţi care, în mod obligatoriu, tind să
mă izoleze. Şi unde apare izolarea, apare şi ataşamentul
faţă de ceva, dependenţa; dacă ataşamentele mele
sunt impregnate de incertitudine sau dependenţă, încep să
sufăr şi ca urmare, să mă izolez total de ceilalţi
oameni. Realmente aşa stau lucrurile - nu fac teorii, nu spun poveşti.
De-a lungul anilor mi-am construit un set de
imagini despre mine însumi şi despre cei din jur. M-am întărit
prin activităţile, credinţele mele ş. a. m. d. Prima
întrebare este, deci, următoarea: cum să scap de aceste imagini?
De imaginea Dumnezeului în care cred, de toate condiţionările
mele, imagini care înseamnă pentru mine căutarea celebrităţii
şi a iluminării (care, în fond, e acelaşi lucru!), obligaţia
de a mă implini în ceva, ca să nu ajung un ratat. Am creat,
vai, o mulţime de imagini despre mine însumi şi despre ceilalţi.
Cum voi scăpa de ele? Pot să dărâm această structură
de imagini printr-un proces analitic? Evident că nu.
Atunci ce-i de făcut? E o problemă
foarte importantă pe care trebuie s-o rezolv acum, iar nu s-o amân pe
altădată. Dacă n-o rezolv astăzi mă va tulbura şi
mai tare; mintea mea are nevoie de ordine ca să funcţioneze bine,
sănătos, normal, să nu ajungă la nevroză. Acum trebuie
să-mi pun ordine în viaţă, în mine, chiar în cursul acestei
zile, altfel voi cădea pradă frământărilor, coşmarurilor
de tot felul şi mâine nu voi mai fi în stare de nimic. Trebuie aşadar
să rezolv cât mai repede această problemă.
Cum să fac deci să înceteze crearea
imaginilor? Mai întâi, desigur, având grijă să nu-mi
creez o super-imagine. Am în cap o mulţime de imagini şi, neputându-mă
elibera de ele, inventez, din nenorocire, o super-imagine -sinele superior,
atman sau un agent exterior, spiritual, ca de pildă "Marele
Frate" din lumea comunistă. Trebuie aşadar să pun
capăt o dată pentru totdeauna tuturor imaginilor pe care le-am
creat, dar fără a-mi crea una superioară, mai nobilă,
într-un fel. Vedem aşadar că în clipa
în care ne sprijinim fie măcar şi pe o singură imagine,
orice posibilitate de a avea relaţii adevărate cu ceilalţi
dispare, deoarece imaginile separă, divizează şi
acolo unde există separaţie există în mod obligatoriu şi
conflict, nu numai la nivelul naţiunilor, ci şi la cel al indivizilor.
Până aici e, cred, destul de limpede. Deci, cum mă pot debarasa
de toate imaginile pe care le-am acumulat în aşa fel încât spiritul
meu să fie complet liber, proaspăt, întinerit, capabil să
observe orice segment al vieţii cu un alt ochi, transfigurat?
Mai întâi trebuie să descopăr (dar fără a face
apel la analize simandicoase!) cum se nasc imaginile?
Altfel spus, trebuie să învăţ să observ. Observaţia
se întemeiază pe analiză? Observ, deci văd - este oare
acest act rezultatul vreunei analize, al vreunui exerciţiu care
se derulează într-un interval de timp? Sau e un act întâmplat în
afara timpului? Dintotdeauna omul a încercat să meargă dincolo
de timp prin diferite mijloace şi procedee, iar tentativele lui au
sfârşit mereu cu câte un eşec. Presimţind,
poate, că nu este în stare să se debaraseze de toată această
mulţime de imagini, el şi-a creat o super-imagine devenind astfel
sclavul propriei sale creaţii. Nu poate fi, deci, liber niciodată
fiindcă această super-imagine - sufletul, sinele superior, statul
sau mai ştiu eu ce - e tocmai opusul libertăţii; e pur
şi simplu o imagine în plus. Prin urmare e o problemă vitală
pentru mine să pun capăt imaginilor. Numai şi numai atunci
voi putea întreţine raporturi juste cu ceilalţi; dar ne întrebăm
dacă e posibil să punem capăt tuturor imaginilor dintr-o
dată, iar nu în timp, descotorosindu-ne pe rând de ele, lucru care,
până la urmă, n-ar duce la nimic.
Trebuie să descopăr dacă sunt în stare
să distrug acest mecanism al spiritului de creare a imaginilor şi
în acelaşi timp, să mă întreb ce înseamnă "a
fi lucid". Pentru că asta îmi va îngădui să
rezolv problema şi să pun capăt tuturor imaginilor, intr-un
cuvânt, să-mi dobândesc libertatea. Căci unde există libertate
există şi posibilitatea de a avea relaţii juste cu cineva,
relaţii lipsite de orice formă conflictuală
Ce este aşadar luciditatea? Ea
presupune o atenţie lipsită de orice formă de alegere.
Nu mai pot alege o imagine preferată în detrimentul alteia;
pentru ca atunci n-aş mai ajunge la nici un capăt. Trebuie să
descopăr ce este luciditatea - o stare în care nu mai există
alegere, ci numai pură observaţie, viziunea pură.
Aşadar, ce înseamnă "a vedea"?
Cum privesc eu un copac, un munte, un deal, luna, o apă curgătoare?
pe obicei nu mă reduc la simplă şi pură vizualizare,
în mintea mea există deja o imagine constituită a copacului,
a norului, a râului respectiv. Acest râu mai are şi un nume al său,
susură într-un anume fel, clipoceşte într-un mod plăcut
sau neplăcut. Mereu observ, iau seamă de lucrurile din jur în
funcţie de nişte preferinţe sau aversiuni, comparându-le
unele cu altele. Dar nu e posibil să observ şi să ascult
acest râu fără să fac o alegere, în afara oricărui
ataşament, oricărei împotriviri interioare sau conceptualizări?
Faceţi, vă rog, acest lucru, acum, în timpul discuţiei
noastre, ca exerciţiu de dimineaţă! Sunt în stare să
ascult susurul acestui râu fără nici o intruziune din trecut?
Sunt în stare să observ toate aceste lucruri diferite unele de altele,
fără să aleg între ele? Adică fără să
condamn pe vreunul şi fără să mă ataşez
de altul, să le contemplu numai, şi atât? Nu sunt în stare,
nu-i aşa? De ce? Pentru că mintea mea e atât de obişnuită
cu prejudecăţile şi preferinţele ei? Pentru că
e leneşă şi nu dispune de energia necesară? Sau poate
fiindcă mintea mea nu vrea să scape cu adevărat de imagini
şi se cramponează, în secret, de una anume? Asta înseamnă
că, de fapt, spiritul refuză să vadă că orice
existenţă este relaţie şi că atunci când între
relaţii intervin conflicte, viaţa devine un coşmar din
care se nasc singurătatea şi confuzia. Oare spiritul îşi
dă seama în mod direct, iar nu conceptual, de acest adevăr,
anume că acolo unde sunt conflicte, relaţiile autentice nu sunt
posibile?
Cum putem scăpa de imaginile pe care ni le-am format? Mai întâi
trebuie să descoperim cum s-au format ele; care este deci mecanismul
creării lor. Dar acest lucru nu se poate vedea din moment ce noi
vorbim tot timpul, discutăm doar, inutil, din moment ce există
violenţa de limbaj, brutalitate în exprimare; dacă
nu suntem profund atenţi la clipa de faţă, atunci mecanismul
de construcţie a imaginilor începe să se mişte; altfel
spus, când spiritul nu este profund atent în chiar momentul acţiunii
pe care dorim s-o săvârşim, mecanismul creator de imagini funcţionează
după bunul său plac. Când cineva, de pildă,îmi spune ceva
plăcut sau neplăcut şi dacă, atunci când persoana
respectivă îmi vorbeşte, eu nu catadixesc să-i acord vreo
atenţie, imediat se declanşează mecanismul, în schimb,
dacă sunt atent şi lucid, construcţia imaginilor încetează.
Când spiritul e pe deplin treaz, atent la ceea ce
se întâmplă în imediat, când nu este distrat, înspăimântat,
gata să respingă mereu câte ceva din ceea ce aude, atunci construcţia
imaginilor devine imposibilă, încercaţi să verificaţi
lucrul acesta într-o zi; veţi vedea că am dreptate!
Prin urmare, am văzut cum putem împiedica formarea imaginilor; dar
ce se va-ntâmpla cu toate aceste imagini acumulate până în prezent?
V-aţi pus vreodată această întrebare? S-ar părea că
nici nu vă interesează. Pentru că dacă e într-adevăr
o problemă serioasă, adevărată, vitală pentru
voi, ar fi trebuit să o fi rezolvat deja până acum iar nu să
staţi şi să aşteptaţi să găsească
altcineva răspunsul în locul vostru. Ei bine, ce se întâmplă,
deci, cu toate imaginile înmagazinate de noi în creier? Vă daţi
seama ce număr imens de imagini ţineţi ascunse în mintea
voastră? Veţi putea scăpa încetul cu încetul de ele, eliminându-le
una câte una? Asta v-ar lua un timp infinit. Căci numai bine scăpaţi
de una şi îndată veţi crea alta. Acest proces de eliminare
a imaginilor una după alta riscă să nu se mai sfârşească
Aşadar sunteţi în posesia adevărului - nu vă puteţi
debarasa pe rând de imaginile din mintea noastră. Spiritul
care a surprins realmente acest adevăr este total conştient
atunci când îşi creează o nouă imagine, în această
clipă de atenţie, vizionară, toate imaginile dispar.
Mă întreb dacă sesizaţi acest lucru.
Imaginile se formează atunci când spiritul nu este atent şi trebuie
să recunoaştem că majoritatea dintre noi se află în
această situaţie. Când însă privim cu maximum de atenţie
o singură imagine, imediat devenim atenţi la întreg mecanismul
construcţiei de imagini. Şi văzându-l cum funcţionează
îl putem opri; fie că e vorba de trecut, de prezent sau de viitor.
Ce contează este, deci, atenţia noastră, iar nu capacitatea
de imagini pe care ne-am creat-o. Vă rog, încercaţi să
înţelegeţi acest lucru foarte important. Dacă îl veţi
înţelege, veţi înţelege, practic, tot mecanismul mentalului.
Din păcate cei mai mulţi dintre noi n-au fost în stare să-şi
rezolve problemele; nu prea ştim cum s-o facem şi continuăm
să trăim cu ele transformându-le într-un fel de obişnuinţă,
de armură impenetrabilă. Dacă avem o problemă nerezolvată
încă, nu mai avem energie; Problema respectivă ne absoarbe întreaga
energie; şi astfel până şi lipsa de energie devine, în
cele din urmă, o obişnuinţă. Dacă deci sunteţi
cât de cât serioşi, dacă vreţi să duceţi cu adevărat
o viaţă fără conflicte, trebuie să descoperiţi
cum să vă rezolvaţi imediat problemele; altfel spus trebuie
să acordaţi atenţie oricărei probleme care vă
frământă, iar nu să încercaţi, să vă siliţi
s-o rezolvaţi. Pentru că dacă vă
încrâncenaţi să-i găsiţi o soluţie, vă aşezaţi
în afara problemei rămânând totuşi cu problema în timp ce, dacă
îi acordaţi atenţia voastră deplină, atunci veţi
descoperi soluţia în problemă, nu în afara ei.
Îngăduiţi-mi să mă exprim altfel. Ştim cu
toţii ce înseamnă suferinţa fizică sau psihologică,
interioară deci. Suferinţa fizică poate fi tratată
cu diferite leacuri atât de bine încât nu rămânem nici măcar
cu amintirea ei. Dacă suntem pe deplin conştienţi de această
suferinţă şi dacă, în luarea noastră de cunoştinţă,
ne amintim de trecut, atunci suferinţa dispare; prin urmare vom dispune
de energia necesară pentru a înfrunta şi suferinţa viitoare
când, fără îndoială, aceasta va veni. Toţi, cred,
am de suferit şi psihologic - unii mai mult, alţii mai puţin,
dar fiecare am suferit în felul său. Când suferim, din instinct,
vrem să scăpăm, să fugim de boală şi atunci
ne găsim câte un refugiu - într-o religie, în diferite distracţii,
în lectură ş. a. m. d.
Ei bine, dacă spiritul este foarte atent şi
nu dă înapoi în faţa suferinţei, veţi vedea că
din această stare totală se naşte o energie atât de puternică
- aproape o pasiune - încât suferinţa încetează de la sine.
La fel şi cu imaginile - sfârşesc instantaneu atunci când nu
există nici o preferinţă pentru nici una din ele; acest
lucru e foarte important. Când n-avem nici o preferinţă, nu
mai avem nici o prejudecată. Suntem atunci în stare să privim
şi, prin această pură privire a lucrurilor, ajungem nu
numai la înţelegerea procesului de formare a imaginilor, ci chiar
la brusca lui istovire şi isprăvire.
Vedem, aşadar, cât de importante sunt relaţiile umane, vedem că
e posibilă o relaţie fără conflict, o stare de iubire,
prin urmare. Căci iubirea nu este o imagine; nu este o plăcere
şi cu atât mai puţin o dorinţă. Iubirea
nu se poate cultiva, exersa, ea nu depinde de memorie. Sunt deci în stare
să trăiesc zilnic, fără să mă preocup de
mine însumi? Pentru că această preocupare de mine însumi este
principala imagine. Sunt în stare să trăiesc fără
ea? Atunci abia nu voi mai cunoaşte singurătatea, izolarea şi
suferinţa.
Ascultător: Când priveşti în adâncul tău şi
simţi că eşti cuprins de o pasiune fără motiv
- pasiunea de a înţelege, putem recunoaşte, cu puţină
francheţe, că, de fapt, acest sentiment nu este altceva decât
dorinţa de a avea experienţa realităţii. Sinele (adică
tot ceea ce noi cunoaştem) poate avea acest sentiment fără
nici un mobil şi poate percepe diferenţa esenţială
care există între cele două sentimente?
Krishnamurti: - Mai întâi de toate, ce este "sinele", "eul"?
În mod sigur, "eul" este rezultatul educaţiei noastre,
al conflictelor şi culturii noastre, al relaţiilor noastre cu
restul lumii; acest "eu" este rezultatul propagandei căreia
i-am fost supuşi vreme de cinci mii de ani. Este "eul"
legat de casa, bărbaţii, nevestele noastre ş. a. m. d.
Acest "eu" spune: "Vreau să fiu fericit, vreau să
reuşesc în viaţă". Acest "eu" afirmă:sunt
creştin, sunt comunist sau hindus. "Eul" creează toate
aceste îngrozitoare diviziuni, nu-i aşa?
Ei bine, "eul" izolat, limitat prin structura şi natura
sa, separatist, poate avea vreo pasiune? Evident că nu. Sigur, poate
avea pasiunea plăcerii, dar asta nu intră în discuţia noastră
de acum. Pasiunea se naşte odată cu sfârşitul
"eului"; numai un spirit eliberat de prejudecăţi,
opinii, judecăţi personale şi condiţionări poate
cunoaşte adevărata pasiune cu energia şi intensitatea ei
pentru că e în stare să vadă realitatea. Văd
că sunteţi de acord cu mine şi că spuneţi "da",
dar oare acest "da" nu e o afirmaţie pur verbală?
Sau v-aţi dat seama realmente de acest adevăr şi sunteţi,
prin urmare, liber?
Ascultător. - Toate imaginile pe care ni le-am creat duc
la risipirea energiei?
Krishnamurti: - Evident. Dacă eu mi-am făcut o
imagine despre mine însumi care e diferită de a dumneavoastră, intervine
imediat un conflict, prin urmare, o risipă de energie. Nu-i aşa?
Ascultător. - Dar cineva care a scăpat complet de
probleme poate avea relaţii cu altcineva care e plin de probleme până
peste cap? (Râsete).
Krishnamurti: - Ei bine, v-aţi dat singur răspunsul. Dacă dvs. aţi
scăpat realmente de toate problemele (dar nu numai în închipuirea dvs.),
dacă, aşadar nu mai aveţi nici o problemă specifică
unei fiinţe omeneşti ca, de pildă, suferinţa, frica, moartea,
iubirea şi plăcerea etc., atunci eu, care nu mi-am rezolvat încă
aceste probleme, cum aş putea fi într-o relaţie autentică,
adevărată cu dvs.!? Nu pot, desigur. Ascultaţi, vă rog
- dvs, nu aveţi probleme, eu în schimb, am o mulţime. Ce trebuie
să fac în acest caz? Sau nu mai dau ochii cu dvs. sau vă tratez
cu cea mai umilă reverenţă. Vă aşez pe un soclu şi
vă spun: "Ce om extraordinar sunteţi, n-aveţi probleme".
Şi eu unul vă ascult sperând că mă veţi ajuta să
mi le rezolv pe ale mele; altfel spus, vă distrug cu problemele mele.
La început vă resping, după aceea vă accept, ba chiar încep
să vă ador; prin urmare, vă distrug.
Ascultător: - Deci nu mai avem nici o speranţă? (Râde)
Krishnamurti: -Totul depinde numai de dvs. Dacă sunteţi cu adevărat
serios, dacă vreţi realmente să vă rezolvaţi problemele,
atunci veţi avea şi energia necesară să o faceţi.
Dar dacă luaţi totul în joacă - azi fac şi mâine uit -
nu veţi ajunge la nici un rezultat.
Ascultător: - Ce-am putea face pentru a-i împiedica pe oameni să se drogheze?
Krishnamurti; - Dvs. vă drogaţi?
Ascultător: - Nu, dar beau cafea şi alcool. Nu-i acelaşi
lucru?
Krishnamurti: - Unii beau cafea, alţii consumă alcool,
unii fumează, iar alţii se droghează. De ce faceţi
asta? Cafeaua şi ceaiul sunt stimulente. Eu unul nu beau, dar am
auzit de la alţii. Fiziologic vorbind, poate aveţi nevoie de
asemenea stimulente. Dar oare alcoolul şi tutunul pot fi numite droguri?
Răspundeţi!
Ascultător.
- Da.
Krishnamurti: - Pretindeţi aşadar că a bea alcool e tot una cu a te
droga? (Opoziţie generală)
Krishnamurti: - Nu sunteţi prea hotărâţi - văd că unii au
răspuns "da", iar alţii "nu". Ce facem? Vă
întrebam dacă dvs. folosiţi toate aceste lucruri? Aveţi nevoie
de un stimulent, de ceva care să vă încurajeze ori să vă
întărească forţele? Vă rog să-mi răspundeţi!
Aveţi
nevoie de un stimulent, de distracţii permanente, aveţi neapărată
nevoie de ceai, tutun droguri, ş. a. m. d.? Şi dacă da, atunci
de ce aveţi atâta nevoie?
Ascultător:
- Ca să
evadăm.
Krishnamurti; - Ca să evadaţi! Ca să
găsiţi, aşadar, o ieşire cât mai uşoară, cât
mai la îndemână. Beţi un pahar de vin şi sunteţi mulţumit.
S-a rezolvat imediat.
Ascultător: - Da.
Krishnamurti: - Deci aveţi nevoie de diferite stimulente. Şi acum vă
lăsaţi stimulaţi de orator?
Ascultător:
- Da. (Râde)
Krishnamurti: - Vă rog, fiţi un pic atenţi. Voi spuneţi "nu"
dar acest domn spune că "da". Repet aşadar. Vă lăsaţi
stimulaţi de orator în acest moment? Dacă da, atunci oratorul joacă
acelaşi rol ca un drog, asta înseamnă că depindeţi de
el tot aşa cum depindeţi de ceai, de cafea, de alcool ş. a.
m. d. şi eu mă întreb de ce trebuie să depindeţi şi
nu dacă e rău sau bine să depindeţi. De ce depindeţi
de toate aceste stimulente?
Ascultător:
- Suntem conştienţi
de efectul pe care-l au asupra noastră; dar ne putem dispensa oricând
de ele.
Krishnamurti: - Şi totuşi depindeţi. Când efectul a trecut, recurgeţi
iarăşi la stimulente - înseamnă că depindeţi de ele.
Pot să iau L.S.D. cu efect stimulatoriu, iar după ce şi-a terminat
efectul mai iau o doză şi aşa; după două zile, am
devenit dependent de L.S.D. Ei bine, mă întreb de ce spiritul uman trebuie
să depindă neapărat de ceva - de sexualitate, de droguri, de
alcool, într-un cuvânt, de un stimulent exterior? E o treabă psihologică,
nu? Există, aşadar, o nevoie psihologică
de ceai sau cafea - trebuie să fim stimulaţi psihologic? Oare atât
de mare să fie mizeria noastră interioară? Pentru că n-avem
destulă minte, ne lipseşte facultatea de a ne schimba radical, oare
de aceea avem nevoie de stimulente?
Ascultător: - Dar şi alcoolul îţi poate distruge minţile, ca şi
drogurile, numai că o face încetul cu încetul.
Krishnamurti: - Alcoolul are acelaşi efect încetul cu încetul. Dar acest lucru
poate dura ani buni. în schimb drogurile sunt foarte periculoase întrucât
acţiunea lor se răsfrânge şi asupra generaţiilor viitoare,
asupra copiilor voştri. Iar dacă spuneţi: "Puţin
îmi pasă ce vor păţi copiii mei, eu tot mă droghez",
atunci nu mai avem ce discuta. Dar mă întreb: "Ce se întâmplă
cu spiritul vostru când depindeţi de orice - de cafea, de ceai, de o
viaţă sexuală, de droguri, de naţionalism ş. a. m.
d.?"
Ascultător:
- Î mi pierd libertatea.
Krishnamurti: - Spuneţi doar acest lucru, dar nu-l şi
trăiţi. Cine depinde de ceva îşi pierde, într-adevăr,
libertatea, devine sclavul alcoolului, nu rnai poate trăi fără
un pahar de Martini dry sau de altceva. Şi aşa, încetul cu încetul,
spiritul se toceşte din Cauza acestei dependenţe. Cu mult timp
în urmă, în India, s-a hotărât ca oamenii religioşi să
nu se atingă de asemenea lucruri. Dar asta nu vă interesează
pe dvs.
Am întâlnit odată pe cineva care luase L.S.D. şi mi-a spus
că, ducându-se la muzeu, a văzut toate culorile mult mai strălucitoare,
totul devenise parcă mai ademenitor, mai aţâţător, că
în jurul lui domnea o frumuseţe nemaiântâlnită vreodată. Poate
că vede el, mi-am zis, lumina unui apus de soare într-un fel aparte,
mai strălucitor, dar încetul cu încetul spi său va păli, se
va macină şi după un an sau doi, omul acesta va deveni o fiinţă
inutilă. Dacă dvs. credeţi că merită s-o faceţi,
vă priveşte. Dar dacă nu, lăsaţi toate lucrurile
acestea să se ducă pe pustiu.
SAANEN, 25 iulie 1971
(Fragment din cartea:
Krishnamurti – „Guru” şi sensul căutării,
Editura MOLDOVA, Iasi, 1994
Trad. Cristian Bădiliţă)
Salt la inceputul paginii
|
|